POVESTAŞUL

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 04:19

2

de Mario Vargas Llosa
Traducere din spaniolă de Coman Lupu, Editura HUMANITAS, Bucureşti, 2005

 

 MARIO VARGAS LLOSA s-a născut în 1936 la Arequipa şi a copilărit în Bolivia împreună cu mama şi bunicii materni, închipuindu-şi că tatăl lui murise şi că fusese un erou. În realitate, acesta îşi părăsise soţia însărcinată şi avea să îşi revadă fiul după mulţi ani. În 1955 se căsătoreşte cu o mătuşă, Julia Urquidi, provocând un mare scandal în familie, şi divorţează de ea în 1964, pentru ca, un an mai târziu, să se însoare cu verişoara lui, Patricia. Între timp, predă ca profesor de spaniolă şi jurnalism ca mai apoi să devină un scriitor celebru pentru luciditatea şi ironia sa.
            Tot ce a aşternut Llosa pe hârtie de-a lungul anilor este în realitate o supradoză a viaţii sale nu tocmai tipice, ceea ce se reflectă şi în lucrările sale.
            POVESTAŞUL, conceput în 1987, este romanul unui scriitor preocupat de probleme existenţiale, un roman ce îmbină sacrul cu profanul astfel încât cititorul nu poate fi conştient care dintre cele două planuri îi sunt descrise.
            Opera începe întruchipând autorul trăind, colindând Florenţa doar pentru a uita o vreme de casă. Deşi fermecat de străduţele îmbibate în legende, acestuia îi atrage atenţia o vitrină ce evoca farmecul junglei peruane.
            Acea galerie minusculă găzduia un colţişor din ţara natală, iar de la o fotografie la alta starea lui emoţională se schimba transformându-se în nelinişte. Îşi aduse aminte de Saul Zuras, un tânăr ce îi devenise şi un prieten apropiat.
            După cum îl descrie şi ‹‹povestaşul››, Saul era cel mai urât băiat din lume şi asta din pricina unei pete vineţii de pe obraz, dar asta nu-l împiedica să fie cel mai simpatic, hazliu şi bun la suflet. Singura problemă a acestuia era tatăl său care după ce câştigase bani buni cu magazinul din Talara, hotărăşte să se mute în capitală. Saul locuia doar cu don Solomon şi cu o servitoare, mama murindu-i la caţiva ani de la mutarea la Lima.
            Don Solomon îşi dorea fiul înstărit, de aceea tânărul Zuras urma Dreptul, însă acesta era înscris în paralel şi la Etnologie. Însă ce la început semăna cu o pasine extrem de intensă asupra traiului unor triburi şi tradişiile acestora, se transformase cu timpul într-o obsesie nebunească.
            Totul începuse cu călătoria în Quillabamba, de ziua naţională, invitat fiind de un văr primar al mamei sale ce se ocupa de negoţul cu lemn, Saul are ocazia să-l însoţească pe acesta în pădure după mahon. Din acel moment, parcă suferise o conversiune culturală sau religioasă, se lăsase în aşa fel cuprins de har încât  tot ce îl interesa era starea culturilor amazoniene. Orice discuţie purtată cu acesta ducea la un subiect legat de acele triburi, de parcă trecea printr-o ambuscadă spirituală ce făcea din el alt om. În urma unei lucrări reuşite despre tribul de indieni machiguenga acesta primise şi o bursă, dar o refuzase pentru a sta cu tatăl său sau cel puţin aşa pretindea.
            Saul era mult prea captivat de „munca de teren“ pentru a fi plecat atât timp de acasă, de aceea abandonase şi Dreptul.
            Pe de-o parte, Saul Zuras putea fi inţeles. Modul de viaţă al tribului era unul simplu. Dacă Tasurinchi avea chef să mănânce, îşi băga mâna în apa râului şi scotea un biban zbătându-se; sau, trăgînd cu săgeata fără să ochească, făcea câţiva paşi prin pădure şi curând dădea de o curcă, o potârniche sau altă pasăre stră­punsă. Era o periadă paşnică şi prosperă, iar povestaşul avea să descopere asta în cursul anului 1958, graţie unei prietene, Rosita Corpancho.
            Aceasta îi propuse să meargă într-o expediţie la Alto Maranon, expediţie organizată de Institutul de Lingvistică şi care sub pretextul cercetării ştiinţifice, dorea să facă spionaj şi să desfăşoare o muncă de infiltrare culturală neocolonistă printre indigenii Amazoniei. Chiar şi după 20 de ani, aceea expediţie rămâne în memoria autorului ca fiind una marcantă. Călătoria îi permise să înţeleagă mai bine fascinaţia lui Saul pentru acele ţinuturi şi pentru oamenii lor.
            Proiectul nu îşi atinsese obiectivul şi anume alfabetizarea indigenilor din Amazonia, dar le-a arătat acestora că erau exploataţi pe nedrept de către patronii cu care făceau negoţ. Acest lucru însemna totuşi pentru lingvişti, un aşa-zis progres.
            Fantasma invizibilă şi mută a lui Saul Zuras era mereu prezentă în călătoria povestitorului, chiar şi soţii Schneil îi aduceau aminte de bunul său prieten. Ca şi Saul aceştia studiaseră tribul machiguenga. Tot aceştia îi povestiseră şi despre un personaj numit Povestaşul.
            Soţii Schneil nu ştiau exact dacă era un şef sau un mentor al comunităţii, nici dacă exercita vreo putere spirituală sau dacă realiza practici religioase. Cert e că acel Povestaş era pomenit mereu cu respect de către membrii tribului. Putea fi şi un fel de poştaş ce mergea de la un cătun la altul, informănd pe unii despre alţii. Soţii Schneil formulaseră o multitudine de ipoteze.
            Întors la Lima, încercarea de a-i descrie lui Saul experienţa sa şi de a-i spune despre Povestaş se dovedise un eşec. Prietenul său era lipsit de orice interes faţă de călătoria la Alto Maranon şi orice ţinea de aceasta din pricina faptului ca intervenţia lingviştilor asupra acelor triburi, nu era pe placul lui Saul.
            În 1981, timp de şase luni, la televizi­unea peruană, o emisiune intitulată „Turnul Babei" deveniste o prioritate pentru povestaş. Pro­prietarul canalului, Genaro Delgado, îl ispitise în această aventură, făcând să-i strălucească în faţa ochilor trei obiective importante şi anume: necesitatea de a ridica nivelul programelor, care, în cei doisprezece ani an­teriori, se scufundaseră în stupiditate şi vulgaritate; expe­rienţa excitantă a unui mijloc de comunicare, singurul, într-o ţară ca Peru şi un bun salariu.
            O emisiune ce la început avea să-i ocupe doar dimineţile, încetul cu încetul îl ţinea ocupat cu zilele, plus că nu exista vreo îndoială asupra dezacor­dului zeilor din Amazonia în privinţa „Turnului Babei". În şase luni de zile, nu existase emisiune a cărei transmisie să nu fie deranjată de anumite probleme tehnice, nu existau documentare aproape distruse din cauza filmelor arse etc.
            Pe sfârşitul celor şase luni, unul dintre telefoanele primite era din partea unei prietene pe care povestitorul o văzuse cu mult timp în urmă. Rosita Corpancho îl ruga să facă un documen­tar despre munca lingviştilor misionari. Tribul machiguenga era pefect pentru imaginile documentarului, iar acesta era un prilej bun pentru aflarea unor informaţii despre Povestaşii acelor triburi.
            Deşi era atâtă mister în jurul Povestaşilor şi toată lumea din acele comunităţi declara că nu auziseră de existenţa lor, soţii Schneil, prin intermediul căroră se făcea comunicarea cu tribul, ştiau mai multe. Chiar Edwin Schneil participase la două aşa-zise întruniri ale tribului cu Povestaşul. Acesta era pentru trib cărţile, circul lor, toate distracţiile de care dispuneau oamenii civilizaţi, aceştia deveneau o carte vie a nemului lor. Asta erau pentru ei Povestaşii. Dar, în toate lucrurile descrise de Edwin un lucru ieşise în evidenţă şi anume pata vineţie de pe obrazul Povestaşului. Era Saul Zuras.
            Acum era clar cum că Saul intrase în contact cu o lume care l-a intrigat şi l-a sedus. Ceea ce ar fi trebuit să fie, la început, o simplă curiozitate intelectuală şi simpatie pentru obiceiurile şi pentru condi­ţia indienilor machiguengas devenise, cu timpul, pe măsu­ră ce-i cunoştea mai bine, devenise deci o conversi­une, în sensul cultural, dar şi religios al termenului, o iden­tificare cu obiceiurile şi cu tradiţiile în care din raţiuni care nu puteau fi intuite. Saul îşi găsise un suport spiritual, un stimul, o justificare în viaţă, un angajament, pe care nu le găsise la celelalte triburi de peruani, evrei, creştini, marxişti etc.  printre care trăise.
            De la încercările nereuşite, de la începutul anilor '60, de a pune cap la cap o aşa-zisă poveste despre Povestaşii machiguengas, subiectul nu îi ieşise din minte. Revenea după oare­care timp, ca o veche dragoste încă nestinsă de tot, al cărei jar devenea iute vâlvătaie, însă Llosa nu remarcase că pe parcursul drumeţiilor sale devenise el însuşi un POVESTAŞ.
            Deşi la început conţinutul cărţii poate fi considerat unui destul de greoi, subiectul poate fi perfect pentru cei care sunt pasionaţi de călătorii sau poate pentru cei care au în instinct atribuţiile necesare unui explorator. Llosa oferă, precum spuneam şi la început, o supradoză a trăirilor sale, o supradoză necesară pentru cei cu un dram de nebunie.
             

Cum îşi sărbătoresc clujenii ziua(nefinalizat)

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 03:34

0



Faţă de alţi ani, prezenţa la sărbătoarea naţională nu a fost o prioritate pentru clujeni. Majoritatea, speriaţi de ploaia deasă şi de umezeală, au decis să-şi petreacă ziua acasă, evitând orice eveniment oficial.
            Cei care şi-au învins temerile au pornit în luptă înhămaţi cu umbrele şi cu voie bună deşi vremea facea să visăm la alte ţări... mai calde.

            Mai tristă ca ploaia
            Clujenii care au vrut să sărbătorească exact ca la carte cum că sunt români, mai ales cei care s-au bucurat şi de zi liberă, au avut parte doar de dezamăgiri.
            Pe lângă ploaie, frig, învălmăşală pe drum, vitejii au avut parte de nişte manifestări extraordinare, dar care nu puteau fi văzute din pricina umbrelelor care, arătând ca nişte ciuperci bizare blocau orice colţişor liber. Orice şansă de a pătunde prin mulţime era năruită ba de o băltoacă, ba de unii care dădeau bice fără să îşi dea seama că mai sunt şi alţii prin preajmă. În concluzie, cei din primele rânduri, norocoşi nu glumă!
          
 Români din toate punctele de vedere
Şi cum sărbătorim unirea Transilvaniei cu restul ţării, ce artificii ar fi mai potrivite decât cele în culorile steagului maghiar.

Jurnalismul românesc din exil şi diasporă

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 10:01

0

Mai multi elevi cocheteaza cu jurnalismul, motiv pentru care cativa dintre ei au participat la Simpozionul National de Jurnalism 2009 de la Cluj-Napoca. Facultatea propriu-zisa si activitatile desfasurate acolo au constituit o lume noua, asa cum reiese din randurile de mai jos.
Luna aceasta, în perioada 23-24 octombrie 2009, Catedra de Jurnalism a Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj, a organizat cel de-al VIII-lea Simpozion Naţional de Jurnalism.
Începând cu ora 09:00 la sediul facultăţii (str. Generalul Traian Moşoiu nr. 71), în sala Amfiteatrului 101, au început aşa-zisele dezbateri pe tema cenzurii literare înainte şi după anul 1989, în comunităţiile româneşti din străinătate.
Documentându-mă despre evenimentul la care trebuia să iau parte, am descoperit că simpozioanele din anii precedenţi au fost finalizate prin publicarea lucrărilor în volume.
Pentru necunoscători, acestea sunt următoarele:
       *Europa, schimbări în mass-media (2003)
       *Jurnalismul cultural în actualitate (2004)
       *Presa scrisă românească trecut – prezent, perspective (2005)
       *Stil şi limbaj în mass-media din România (2006)
       *Forme ale manipulării opiniei publice (2007)
       *Limba de lemn în presă – ieri şi azi (2008)
Simpozionul din anul acesta, intitulat JURNALISMUL ROMÂNESC DIN EXIL ŞI DIASPORĂ, a adunat din toate colţurile lumii nume importante ale exilului literar şi jurnalistic românesc: Petru Popescu (SUA), Anamaria Beligan (Australia), Nestor Rateş (SUA), Gelu Ionescu şi Gheorghe Săsărman (Germania), Gabriel Stănescu (SUA), precum şi personalităţi ale ţării noastre: Gabriela Rusu-Păsărin, Constantin Mălinaş, Nicolae Melinescu, Dorin Popa, Aurel Sasu etc. şi, nu în ultimul rând, Ilie Rad, fost decan al facultăţii şi organizatorul acestui eveniment.
Cel care a deschis conferinţa a fost scriitorul Petru Popescu despre „munca sa de Sisif”, acesta confesându-se cu referire la experienţa propriului său exil literar. Fugind în SUA în ’74, acesta se simţea inadaptabil:  „…să treci de la limba româna la limba engleză a scârţâit, dar până nu am realizat că sunt capabil nu am publicat nimic”. A durat însă 35 de ani până ca acesta să publice din nou o carte în limba maternă, lucru ce dă dovada de devotament faţă de literatura română şi tot ce ţine de ea.
Văzându-l prin propria-mi prismă, Petru Popescu este propriul personaj, o personalitate captivantă şi modestă: nu am nicio experienţă de viaţă importantă care aş putea să v-o împărtăşesc şi vouă”, toate acestea fiind spuse, deşi a ieşit în calea unor personalităţi marcante ale literaturii, precum Emil Cioran şi Mircea Eliade.
În prezent, acesta speră să poată scrie măcar un roman în română şi altul în engleză: am planuri măreţe şi am despre ce scrie, inclusiv cum e să fii român în străinătate”.
După discursul „personajului” Petru Popescu, au avut loc trei lansări de cărţi:
      *Petru Popescu Supleantul: prezentat de prof. Dinu Bălan (autorul unei teze de doctorat despre Petru Popescu)
      *Anamaria Beligan Windermere, iubire la a doua vedere: prezentat de dr. Irina Petraş (preşedinta Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor din România)
      *Brânduşa Armanca – Istoria recentă în mass-media: prezentat de dr. Marius Oprea (preşedintele Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului din România).

În ziua a doua, în Sala de conferinţe a Hotelului Universităţii, invitaţii acestui simpozion au prezentat, fiecare în parte, una din lucrările personale care au fost publicate recent.

            Putem exemplifica prin:
       *Constantin Mălinaş – Din literatura veche a Bihorului: prezentat de Cristina Lazăr
       *Nicolae Melinescu – Deşertul de fier: prezentat de Gabriela Rusu-Păsărin
       *Anamaria Beligan – Mamabene.com: prezentat de Cristina Nistor
       *Ilie Rad Incursiuni în istoria presei românesti: prezentat de Mircea Goga etc.
             
Jurnalismul românesc din exil şi diapora a avut un final. Să sperăm că a fost o experienţă plăcută pentru participanţi căci, pentru mine ca viitor învăţacel interesat de această latură a jurnalismului  şi a mass-mediei, categoric a fost ceva unic. Acest simpozion nu a însemnat o înşiruire de lucrări ale unor personaje, pe care nici măcar nu le cunosc cu adevarat, ci o mică idee a ceea ce mă aşteaptă pe viitor. Sunt foarte nerăbdătoare să păşesc în această lume necunoscută încă pentru mine şi vă recomand şi vouă să participaţi la simpozionul ce va avea loc anul viitor, deoarece nu aveţi absolut nimic de pierdut, ci doar de câştigat!
 

Pentru cei ce cred … în sine

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 09:59

0

Comparatia privitoare la diferentierea sociala atenteaza la dreptul la libera exprimare si la drepturile universal valabile ale omului. Iata o atitudine care spune multe despre ceea ce simt tinerii in ziua de azi.

Deşi la Limba şi literatura română (materia preferată a tuturor: P) pare mult mai uşor să duci la bun sfârşit un text argumentativ, în cazul acesta am intrat într-o mare dilemă.
Am încercat să pun cap la cap rândurile unui articol << nu kilometric, ci scurtissim >> despre ceea ce vreau eu.
Dar să începem cu sfârşitul, mai exact cu o MINI  CONCLUZIE  sau mai bine zis un test de… hi hi… nu fidelitate, ci sinceritate.
Articolul iniţial avea în vedere probleme precum curentul EMO ca stil de viaţă şi alte probleme de diferenţiere socială, dar mi-am permis să răsfoiesc nişte reviste „Pauza Mare” de mai demult,  observând că acest subiect a fost dezbătut deja cu seriozitate de unul dintre colegii mei.
Pornind în căutarea unui subiect adecvat pentru revista şcolii am dat peste un termen atât de cunoscut dar atât de intrigant şi anume…COMPARAŢIA. Nu, nu comparaţia CA figură de stil, ci ca raport de diferenţiere socială. Şi aşa ajungem la subiectul articolului iniţial…
Nu aţi avut niciodată senzaţia că trăiţi într-o lume prin care treceţi neobservaţi? Că părerea voastră este mai puţin importantă sau chiar nesemnificativă?
Nu suntem toţi oameni?  Nu suntem oare egali?
În ziua de azi termenii de LIBERTATE, EGALITATE şi FRATERNITATE şi-au pierdut adevărata valoare. Am pierdut de mult dreptul de a fi noi înşine…
Presupun că ştiti acele replici << fii tu însuţi doar aşa poţi fi special >> Dacă sunt ALTFEL sunt specială, dar în acelaşi timp dacă sunt ALTFEL sunt respinsă?
Acest articol nu este de gossip, nu este menit să jignească orgoliul nimănui, nu este un articol revoluţionar… dar acum vă întreb…
Care este procentul prin care şcoala accentuează aceste diferenţe?
Ce influenţe au cei cu un grad înalt de calificare?
Mulţi elevi sunt trataţi altfel pentru că au hotarât să fie altfel, nu ce vor alţii să fie, respinşi pentru că au încălcat un drept ce le aparţine, dreptul la liberă exprimare.
Un alt lucru deranjant ar fi acele articole cu  << CEL MAI BINE ÎMBRĂCAT; CEL MAI DEŞTEPT >> etc. Ideea este bună, dar atunci nu ar trebui să ne mirăm de ce suntem comparaţi… dar mă opresc aici, căci nu vreau să fiu dată în judecată :D
Totul în acestă societate face referire la acel TAG bine cunoscut de toţi… Catalogarea a devenit o rutină sau de fapt un obicei prost pentru cei care au picat la examenul ,,respect pentru cei din jur”.


MOTTO: Luaţi atitudine! Cauze: WE’RE NOT HERE FOR LONG TIME, SO WE SHOULD BE HERE FOR GOOD TIME… Şi nu uitaţi << FRATERNITATE, EGALITATE şi LIBERTATE… libertatea de a fi TU insuţi >>.

Miss Cluj 2009

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 09:57

3

Fotografie: Alexandra Tulbure
Atmosfera incendiară, surprizele plăcute, tinerele concurente care au încântat asistenţa, pulsul concursului de modă Miss Cluj 2009 au fost aduse prompt pe site-ul nostru. Vorba cântecului: Lung e drumul Clujului. Acum însă se dovedeşte că e foarte aproape.
Pentru noi, jurnaliştii, munca de teren este extrem de importantă. De aceea, nerăbdătoare să participăm la unul dintre evenimentele de modă organizate la Cluj, ce altceva puteam face decât să mergem, doar pentru puţină muncă de cercetare asupra subiectului. :P

          Ei bine, emoţiile şi stresul au  ajuns la un final în data de 24 octombrie, ora 18:00, când a avut loc ediţia  a-II-a Miss Cluj 2009.

          Organizatorii acestei confuntări, Prevision, Amprenta, alături de Polus Center, partenerul şi gazda evenimentului, au avut mare grijă ca totul să iasă „ca la carte” .

          De asemenea, să nu uităm sponsorii, fără de care nu ar fi fost deloc uşor: Coca-Cola light, headmasters, Falla Collection, monik, club Vertigo, agenţia de turism Kusadasi, precum şi partenerii media: Music Channel, radio Impuls, revista Wow, Cancan, ziarul Cetăţeanul şi susţinătorii: Antena 1.

          După cinci zile de pregătiri intense, de la şedinţe de hair-style, make-up şi photo, şedinţe gratuite la SPA, fitness şi înot, până la lecţii de mişcarea scenică (coordonate de agenţia Ana Models), cele 12 frumoase participante s-au pregătit pentru alegerea ţinutelor.

          Apariţia  frumoaselor clujence a copleşit toată audienţa:

1.      Cecilia Iepure
2.      Alexandra Baieş
3.      Delia Maria Tibre
4.      Alexandra Andreea Andreica
5.      Ioana Nicoleta Bejan
6.      Florentina Gabriela Cozma
7.      Gabriela Szabo-Orosz
8.      Andra Monescu
9.      Dorina Simion
10.  Brânduşa Anca Borza
11.  Bianca Goga
12.  Lisa Iorga                  
…au luptat pentru titlul mult râvnit!

          După multe clipe grele de aşteptare, în care juriul a dezbătut, a sosit şi momentul pe care toţi îl aşteptam, şi anume desemnarea câştigătoarei ce avea să poarte titlul de Miss Cluj al acestui an!

Juriul a decis în felul următor:
 *Premiul de popularitate revine concurentei cu numărul 4 (Alexandra Andreea Andreica), oferit de Foaia Transilvană în urma unui concurs desfăşurat online.
 
 *Locul III : concurentei cu numărul 12 (Lisa Iorga)
 *Locul II : concurentei cu numărul 2 (Alexandra Baieş)
 *Locul I : concurentei cu numarul 11 (Bianca Goga)

 *Iar titlul de Miss Cluj 2009 a fost revendicat de către concurenta cu numărul 6, şi anume FLORENTINA GABRIELA COZMA, de 22 de ani, care pe lângă titlul de cea mai frumoasă clujeancă a câştigat o excursie în Turcia, plus un scuter Peda Via, ambele oferite de sponsorii acestei ediţii. Aceasta declară că nu se aştepta să câştige având în vedere că este stabilită în Câmpia Turzii şi nu în Cluj. De asemenea, tânăra concurentă declară că, deşi visează de la vârsta de 16 ani să ajungă aici, va da modellingul pe slujba de agent manager şi pe măritiş.

         Dar show-ul nu se termină aici, pe scenă urcând pentru prima dată în concert la Cluj, trupa Crazy Win ( http://www.youtube.com/watch?v=dYmy8N-HsAk).

        Atât în cadrul concursului, cât şi în timpul concertului, am avut parte de atmosferă incendiară şi de multe surprize plăcute.

        Iar dacă anul acesta aţi chiulit, ne vedem la anu’, în cadrul celei de-a III-a ediţii Miss Cluj! :))



Eşti pro sau contra manelelor?

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 09:55

0

Un subiect foarte controversat în zilele noastre, mai ales în rândul tinerilor, indiferent că ascultă sau nu acest gen de muzică, este MANEAUA!
Nu am să încerc să dau nicio definiţie acestui gen muzical şi nici nu cred că este nevoie, însă am să vă prezint unele păreri extrase din rândul elevilor liceulului nostru.




             Cu toţii ştim că gusturile nu se discută şi nici nu pot fi. Sau poate da? Omul este făcut în aşa fel încât să nu fie de acord cu seamănul său sau, mai bine spus, este una dintre aşa-zisele calităţi ale speciei umane! Ce sens ar mai avea viaţa dacă am avea respect unii faţă de alţii şi ne-am înţelege deciziile şi părerile! Cum ar fi dacă am trăi într-o simbioză perfectă? Da, ştiu! O asemenea situaţie o găsim doar in cazul unor plante sau animale, nicidecum în cel al omului!

            Un subiect foarte controversat în zilele noastre, mai ales în rândul tinerilor, indiferent că ascultă sau nu acest gen de muzică, este MANEAUA!
            Nu am să încerc să dau nicio definiţie acestui gen muzical şi nici nu cred că este nevoie, însă am să vă prezint unele păreri extrase din rândul elevilor liceulului nostru.

            Unii spun că maneaua, ca si alte genuri de muzică contemporană internaţională, au adus ridicolul în viaţa unei naţiuni la stadiul de artă! Că se vrea artă e una, că unii critici de artă îi zic „kitsch” (caracterizat prin folosirea voluntară a elementelor demodate, de prost gust) e alta, cert e că arta manelistă a venit de la cei bogaţi şi inculţi şi a prins în rândul celor bogaţi si semidocţi (cu pretenţie de cultură). Mai exact, mesajut trimis este unul negativ prin care numai banii, puterea şi maşinile devin o prioritate.

            Ca replică, alţii spun că nu poate avea loc o petrecere şi o nuntă fără o manea bună sau o muzică lăutarească. Că nu există petrecere 100% reuşită fără acestea, deoarece manelele sunt cele care întreţin cu adevărat atmosfera. Prin urmare, să arunce primul piatra cel care nu a dansat nicio dată pe ritmurile orientale ale manelelor! Dar oare în străinătate ce muzică se ascultă la astfel de petreceri? Răspunsul e simplu! Şi în alte ţări există astfel de genuri musicale, asemănătoare manelelor. Şi dacă tot ajungem la subiectul acesta, în unele ţări din străinătate acest gen muzical este mult mai apreciat decât în ţara unde a luat naştere! De altfel, acestea sunt un amestec de stiluri muzicale: ritmul este occidental, iar armonia, în cele mai multe cazuri, este una sârbească sau împrumutată din folclorul ţigănesc!

            Alţii sunt indiferenţi, spunând că unele manele sunt groaznice, dar sunt şi unele exceptii în care linia melodică este plăcută, chiar dacă versurile lasă puţin de dorit! În principiu, spun ei, depinde de starea de spirit şi de la persoană la persoană. Este nesemnificativ de cine este cântată, chiar dacă acesta este ţigan, om să fie şi să se simtă putină emoţie şi sulfet în munca sa!

            Totul se rezumă la ce ai în suflet şi la acea emoţie de care vorbeam! Poţi să fi pro şi poţi să iubeşti tot ce ţine de acest gen muzical. Poţi fi contra şi să nu înţelegi ce rol are. Sau poţi fi neutru şi să înţelegi că toţi suntem diferiţi, la fel gusturile şi părerile noastre, astfel încât să nu faci diferenţe, în funcţie de ritmul în care îmi dansez eu viaţa şi să apreciezi ceea ce sunt eu cu adevărat!

A vrea! A scrie!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 02:19

0

                                       Există o mare diferenţă între a vrea, a-şi dorii capablitatea de a scrie şi a avea capacitatea de a face-o.
Uneori eşti cuprins de aşa un lapsus compoziţional de este greu să explici unele lucruri esenţiale, darămite să scrijeleşti ceva ce ochiul liber ar numi compunere. Unii chiar o au în sânge, alţii muncesc ani la rând ca să poată pune cap la cap o frază corectă măcar din punct de vedere gramatical.
A avea posibilitatea a scrie, a fi ascultat fără a impune astfel, a fi citat secole la rând pentru o părere, a fi respectat fără limite... le dăruiesc orice fărâmă de respect. Nu e uşor să scrii. Nu e uşor să exprimi ceea ce simţi şi crezi, să le arunci pe hârtie şi să aştepţi judecată, dar mă bucur că au avut curaj.

Prejudecată sau percepere?

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 02:18

2


Femeia!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in , | Posted on 02:16

0


Jean Luke Lahaye-Femme

De la începuturile noastre am fost numite sfinte (Fecioara Maria), mai apoi am fost arse pe rug sau decapitate, fiind considerate vrăjitoare. (Marie Antoanette) Nu am avut drept la vot, deoarece munca noastră consta în procreeare şi punerea cinei pe masă şi priorităţile noastre erau impuse de un statut social leneş, iar statul agale în spatele unui bărbat era necesar. Eram nesemnificative. Am fost încoronate şi am trăit alături de soţii noştri, care mai apoi au decedat şi noi am fost numite criminale. (Maria de Medici) Am fost sursa de inpiraţie pentru unul dintre cele mai valoroase picturi. (Mona Lisa)
Dacă nu am fi fost noi, mai mult de jumătate din melodiile compuse până în momentul de faţă ar rămâne fără subiect. (Oh, Carolina-Shaggy)

Uneori nici cei mai viteji nu pot răzbi cu lumea!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 02:08

0