Efectele protestelor anti-benzinării

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 11:14

0

Foto: Alexandra Tulbure
Este a patra săptămână de proteste împotriva aşa-zişilor benzinari miliardari care au dus preţul carburanţilor pe culmi nebănuite. Din păcate consecinţele sau efectele sunt doar vizibile în presă nu şi asupra vânzărilor.


Să pună punct
Momentul declanşator a fost creşterea enormă a accizei şi efectul de saturare care l-au simţit şoferii din întreaga ţară la auzul veştii. Această scumpire a carburanţilor a avut un efect de domino ducând de la circularea mesajelor anti-benzinării prim intermediul reţelelor de socializare, la numeroase proteste în întreaga ţară. Acestea aveau ca scop găsirea unui preţ rezonabil pentru combustibili şi oprirea scumpirii repetate al preţului respectiv.
Spre disperarea angajaţilor, şoferii români au luat în serios întregul boicot şi deşi foloseau serviciile lor, plăteau doar cu mărunţiş făcând ca numărarea banilor să încetinească ba chiar să paralizeze întreaga desfăşurare normală în cadrul acestor benzinării.
La fel s-a întâmplat şi în Cluj în cazul unor şoferi, la fel de nemulţumiţi de aceste scumpiri aleatorii. Aceştia au alimentat maşinile cu câte un litru sau doi de combustibil şi plătind cu monede de valoare mică, au stat în benzinării ştergându-şi parbrizele şi umflându-şi roţile doar pentru a încetinii circulaţia şi desfăşurarea normală a benzinăriilor. “Am hotărât să ne întâlnim în parcarea de la Iulius Mall, iar prin intermediul reţelelor de socializare am răspândit mesajul în rândul clujenilor. Se pare ca nu a ajuns prea departe deoarece am fost doar 20 de persoane, dar am fost sufiecienţi ca să ducem la disperare angajaţii unei benzinării.”declară un localnic.



Fără urmări
În ochii angajaţilor acestor benzinării, protestele nu au avut nici un impact asupra vânzărilor ci au produs doar un scandal la nivel mediatic. “Tot ce s-a întâmplat până acum nu ne-a afectat mai mult decât criza prin care trecem. În schimb am luat în considerare posibilitatea montării unor pompe noi, pentru a rezolva problema timpului.” spune, pe un ton ironic,  angajata uneia dintre companiile vizate.
Din punctul de vedere al şoferilor tot ce face diferenţa dintre preţul carburanţilor de acum o lună şi cel de acum este faptul că dispare taxa de un cent pe litru. Companiile Petrom şi Rompetrol au redus preţurile, după ce Ministerul Economiei i-a anunţat că celebra taxă a fost eliminată. Astfel, Rompetrol a ieftinit benzina şi motorina cu trei bani pe litru, iar Petrom a redus preţul la pompă cu patru bani.
Cei care s-au hotărât oficial să combată aceste scumpirii sunt programatorii site-ului http://www.eject.tk/. Eject este un program sub forma unei tombole şi care alege în fiecare lună o combanie “norocoasă” care este vizată. În acea lună şoferii sunt îndemnaţi de a nu apela la serviciile acestora în scopul producerii de pagube financiare sau chiar faliment. Acestei cauze s-au alăturat deja cel puţin 5.000 de persoane care consideră că au avut destulă răbdare şi care nu vor ca litrul de combustibil să ajungă mai scump decât a fost până acum.

Între şcoală, muncă şi pasiune

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 11:08

0

Fotografie: Alexandra Tulbure
O clujeancă în vărstă de 71 de ani are o poveste de viaţă exact ca în filme, însă aceasta a parcurs drumul spre iniţiere şi trecând peste hopurile vieţii cu bine.

Pentru învăţătură
Maria Predoi, se naşte într-un sat la 27 km de Cluj iar viaţa la ţară, chiar dacă dispuneai de roadele pământului, nu era tocmai strălucită. Ea şi cei şapte fraţi ai săi rămân de mici fără un părinte, iar tatăl se luptă din răsputeri să îi crească. “Când aveam pâine de mâncare era o sărbătoare pentru noi. Ne plăcea să o mâncăm cu fructele furate de la vecina, care mai apoi ne fugărea şi ne zicea la tata. Acesta avea tot timpul un cuvânt bun de spus despre noi şi îi zicea vecinei că doar fructele sunt ale copiilor şi suntem rămaşi fără mamă. Aşa ne apăra el.”
Dornică de cunoaştere şi pentru a putea învăţa o meserie se înscrie la Scoala Generală din satul său natal, Luna de Jos. “Am avut multe probleme la înscriere deoarece după certificat eu mă născusem în Luna de Sus şi nici numele nu era scris bine. Toate actele erau făcute la repezeală.” Termină cele şapte clase obligatorii, dar e cu un an prea mică pentru a se înscrie la altă şcoală. Vrea să termine şcoala, altfel nu ar putea să lucreze, neavând o calificare şi nu era genul de om care putea să stea locului. S-a inscris la Şcoala Profesională de Agronomie de la Borşa.
“M-am înscris, dar a trebuit să îmi falsific actele. Am fost descoperită după o vreme de director. M-a chemat la el şi mi-a spus că mă lasă să termin şcoala dar când o să îmi ridic diploma o să mă amendeze. Aşa a şi fost.” Aceasta a terminat cei trei ani de profesională şi lăsă în urmă doar chitanţa unei amenzi de 50 de lei, bani mulţi pe vremea aceea.

Drumul spre pasiune
În anul 1957 vine la Cluj. La numai 17 ani aceasta se angajează la Fabrica Varga Katalin, numită mai recent, Fabrica de tricotaje Someşul de pe Bulevardul Lenin, numărul 77. Aceasta lucrează în acelaşi loc timp de 35 de ani unde, între timp, se califică la locul de muncă. Face cursuri la departamentul de confecţii şi devine confecţioner maşinist. În anul 1975 face un curs de C.T.C (Control Tehnic de Calitate) şi este angajată ca şi controlor produse iar, în anul 1977, în urma unui curs de cinci luni devine vopsitor textilist. ”Era o atmosferă plăcută, mai ales că toţi eram foarte tineri şi majoritatea necalificaţi.” Între anii 1976 şi 1979, aceasta urmează cursul de “Probleme fundamentale” al învăţământului politico-ideologic de partid în organizaţia de bază “Someşul” şi astfel devine membră de partid în cadrul fabricii. “Nu am primit niciodată un tratament mai special pentru că am aparţinut unui partid şi nici nu aveam de ce, nu eram singura.”. Tot în cadrul acestei organizaţii descoperă pasiunea pentru muzica populară. Aceasta paricipă la un concurs pentru a intra la Şcoala Populară. Din 280 de candidaţi, intră 28 iar ea era printre primii trei. Intră în echipa artistică S.C Alimentara în cadrul căreia cântă timp de doi ani. Mai apoi aceasta îşi întemeiază o familie, iar chiar dacă împărtăşea cu soţul ei dragostea pentru muzică, a fost nevoită să facă multe sacrificii. “Aveam şoţ şi o fetiţă mică, nu puteam petrece la fel de mult timp cântând aşa că am renunţat după ceva timp. Şi la muncă era foarte greu. Îmi duceam fata cu mine şi o puneam să doarmă în lada de materiale. Nu îmi era uşor.”
Nu înainte de a concerta în întreaga ţară, aceasta renunţă la pasiunea ei, muzica, pentru familie şi muncă. “Am renunţat foarte greu, dar familia mea era mai importantă şi oricine ar face la fel. În schimb mi-am trimis fiica la gimnastică şi balet şi avea talent, însă ea a fost tot timpul mai atrasă de lucrurile practice.”
Acum, la o vărstă respectabilă, trăieşte alături de soţul ei într-un apartament micuţ dar “curat ca lacrima”, spune Maria. “Lucru acesta se datorează posibilităţilor aproape inexistente în tinereţe, iar acum că am prefer să îngrijesc. Mai ales la vârsta mea şi la oraş, nu am alte ocupaţii. În tinereţe eram genul de femeie care alerga de colo colo, acum mă limitez.”

Întrebări şi răspunsuri

Nu vă pare rău că aţi trecut cu vederea peste un talent remarcabil, în favoarea familiei?
Câteodată mi-aş dori să le fi putut face pe ambele, dar familia este mai presus de orice. Nu cred că ar fi corect să spun după atâţi ani că aş vrea să schimb ceva. A fost doar decizia mea.

Ce am omis este faptul că aţi fost o femeie extrem de frumoasă şi atrăgătoare. Ce avantaje aţi avut astfel?
Îmi amintesc o întâmplare, una haioasă acum. Soţul meu a fost tâmplar de meserie şi i-am găsit de muncă doar în Libia. În momentul în care m-am prezentat la Bucureşti ca să îl conduc, am uitat toate actele în taxi, iar domnul respectiv le-a găsit şi sa întors cu ele la hotel spunându-mi că nu ar putea lăsa o femeie aşa frumoasă să aibă probleme. M-am simţit flatată şi fericită în acelaşi timp.

Ce-i place
Îmi place să pun eu mâncarea pe masă şi să îmi spăl eu vasele şi nu las pe nimeni să strângă masa. Sună ciudat, dar aşa îmi răsfăţ eu familia şi cât timp mai pot muncii, asta o să fac. Poate acesta este modul meu de a mă face cât mai utilă, având în vedere că sunt pensionară.

Ce nu-i place
Oamenii care nu spun ce gândesc. Când eşti tânăr te superi şi pui la suflet tot, dar după ani şi ani îţi dai seama că prietenii adevăraţi pot fi număraţi pe degete, dar nu te simţi dezamăgit.

Ce este Jurnalismul?

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 10:52

1

Practic, jurnalismul este suma tuturor activităţilor, persoanelor sau rezultatul colectării, analizării şi disiminării unor anumite informaţii şi care sunt fie de interes general, fie de o importanţă minoră pentru societate dar majoră pentru un grup restrâns de persoane. Teoretic,  precum susţin unii teoreticieni, jurnalistica nu poate fi considerată o profesie deoarece o profesie este definită de anumite criterii în care jurnalismul nu se încadrează sau necesită nişte aptitudini specializate precum focusarea pe o anumită latură ocupaţională. Pe când jurnalismul, ca preocupare, nu necesită un grad educaţional care sa aibă la bază o anume specializare ci mai degrabă îşi îndreaptă atenţia spre subiecte, de la cele psihologice sau sociale până la politică şi implicaţii culturale sau medicale.

De la începuturile sale, până în momentul de faţă, jurnalismul a străbătut un drum spre iniţiere, de la statutul de hobby sau pasiune evoluând până la ceea ce este în zilele noastre şi anume, o ocupaţie dar care nu a ajuns tocmai să se poată numi categoric şi o profesie dar care poate fi totuşi un sector de afaceri. Precum spunea şi Remi Rieffel “jurnalismul este ca o trambulină în lansarea către alte profesii sau un refugiu după un eşec în altă profesie, incapacitatea mediului jurnalistic de a realiza un autocontrol eficient şi o autodefinire convingătoare, a faptului că imaginea publicului despre jurnalişti este una de persoane corupte, lipsite de onestitate şi curaj, care se pun în slujba unor grupuri de interese, şi nu a publicului în general.” Din aceste motive, spune specialistul în sociologie, jurnalismul, deşi are graniţele domeniului său de activitate bine stabilite, nu poate fi numit o profesie în sine.
Jurnalistmul, ca noţiune sau ca şi proces, semnifică un ansamblu de activităţi legate de media sau de elemente din orice domeniu şi care sunt în strânsă legatură cu actualitatea recentă sau imediată şi de asemenea înseamnă a colecta, elabora şi edita materiale ce au subiecte de interes public.

Pentru a contura o definiţie mai elaborată a jurnalismului, de-a lungul anilor, teoreticienii preocupaţi de studiul acestui proces i-au atribuit câteva puncte de reper sub forma unor funcţii definite de-a lungul timpului ca fiind “consecinţe conturate în urma corelării dintre nevoile societăţii şi oferta mass- media”. Cea mai importantă dintre ele este cea de informare şi are ca rol colectarea de informaţii din mediul social înconjurător şi difuzarea acestor elemente de cunoaştere şi judecată spre consumatori în scopul de a-i ajuta să înţeleagă tot ce se întâmplă în jurul lor. Această funcţie are ca idee de bază faptul că oamenii au nevoie de cunoaştere şi de informaţii prin care pot evolua sau pentru a-şi construi un capital informaţional bogat în conţinut. Tot această funcţie spune despe jurnalism că oferă informaţii prin care oamenii controlează mediul mai uşor sau care pun bazele unor idei ce favorizează capacitatea omului de a se orienta sau de a-şi creea o părere. Funcţia de informare este acea funcţie în jurul căreia gravitează tot ce înseamnă propriu-zis jurnalism, deoarece găsirea de informaţii de interes major pentru public şi emiterea lor prin canalele media este primul pas al procesului, dar care se mai poate numi şi un “ciclu informaţional”. Totul se declanşează în momentul găsirii subiectului care, mai apoi, este preluat şi prelucrat de către jurnalist, corectat de editor şi publicat. Ajunge la public iar, fie dacă are un impact major sau nu se va produce măcar minimul de feedback.

O altă funcţie importantă pentru perceperea corectă a jurnalismului este cea de interpretare şi persuasiune care a fost găsită ca motiv pentru unele informaţii, cu înţeles multiplu, care pot fi găsite în cadrul mediei. Acestea sunt oferite de către jurnalişti, pe lângă datele concrete, astfel lăsând rolul de interpretator consumatorului dar tot aşa se face referire la un control social sau asigurarea activităţilor colective. Este numită şi o funcţie de persuasiune datorită efortului de convingere depus de jurnalişti în scopul creării şi direcţionării atenţiei publicului spre alte obiective de interes comun şi asigurarea continuităţii conţinutului informaţional. Pe baza acestei idei a fost găsită şi construită şi o a treia funcţie şi anume, cea de legătură. Aceasta face referire tocmai la aceste direcţionări spre obiective comune, astfel formându-se sau construindu-se “comunităţi imaginare” şi care pot fi definite ca fiind nişte reţele mari şi active dar care nu au loc neaparat într-un spaţiu propriu-zis. În cadrul acestor comunităţi, indivizii descoperă preocupări comune precum relaţionarea sau contactul cu mass-media.

Funcţia de culturalizare se referă strict la oferirea unui cadru general de referinţă pentru cunoaştere, dar prin care se transmit şi unele valori sau modele culturale în scopul formării gândirii şi a unui comportament sau uneori consolidează unele comportamente deviate. Tot această funcţie este un punctul de referinţă prin care omul, respectiv consumatorii de media îşi satisfac setea de cunoaştere, de informare. Astfel, aceştia îşi creează păreri, idei, uneori şi idei preconcepute dar care stau la baza consolidării unei identităţi personale.

Ultima, dar nu cea mai puţin importantă funcţie, este cea de divertisment. Aceasta aparţine mai mult de jurnalismul nou, care are ca prioritate satisfacerea nevoilor de relaxare, odihnă sau tipica evadare din cotidian prin intermediul mass- mediei sau a mijloacelor noi de comunicare. Emisinile TV, publicaţiile şi toate mijloacele media care ţin cont de această funcţie, vor avea tot timpul maximă audienţă sau cel puţin vor avea o trecere mai bună în rândul publicului, acesta căutând în continuu moduri de recreare sau de evadare de la “bombardamentul informaţional” la care sunt supuşi constant.

Toate aceste funcţii coexistă şi nu pot fi puse în aplicare una fără alta, deoarece ca şi jurnalist, în momentul informării publicului în legătură cu un anumit subiect se oferă o interpretare, uneori subiectivă de alte ori obiectivă, dar care crează o legatură între subiecţii interesaţi de obiectivul aflat în discuţie, oferindu-le şi un prilej de cunoaştere sau relaxare.

Cel care reprezintă această punte de trecere, între nevoia consumatorului de media şi ceea ce oferă ea este chiar jurnalistul în sine. Precum îl plasează şi John Hartley în lanţul de valori din cartea sa “Handbook of Journalism studies”, jurnalistul este elementul pricipal al ocupaţiei moderne şi anume jurnalismul care se află la capătul acestui lanţ de distribuţie (supply chain). Jurnalistul devine astfel un ocupant a mai multor roluri precum cel de emiţător, adresant, producător, originator sau reprezentant al firmei unde este angajat. Autorul cărţii depre jurnalism şi cultura populară numeşte jurnaliştii ca fiind “coagulaţi la capătul puternic al producţiei din lanţul de valori”. Tot aceştia ar putea fi comparaţi cu povestaşii cunoscutului Llosa, doar că în cazul de faţă aceştia nu sunt preocupaţi în special de răspândirea şi păstrarea tradiţiilor ci mai degrabă informarea permanentă a poporului. Adunarea acestor informaţii şi punerea lor cap la cap, sub forma unor materiale prezentabile, fac din jurnalist un stalp important al societăţii chiar şi în ziua de azi, aceştia formând văzul şi auzul întregii omeniri.

Însă, în literatura de specialitate, nu sunt menţionate toate definiţiile jurnalistului precum nici cele ale jurnalismului în sine. Toate aceste sunt rezultate în urma studiilor sau anchetelor desfăşurate ani la rând, care mai apoi au fost puse pas cu pas sub forma unor propoziţii cu caracter explicativ. Acestea sunt caracterizate de termeni de specialitate care le fac cu atât mai precise, sunt caracterizate de idei concise şi analizate de-a lungul mai multor decenii, toate pentru a oferii acelor definiţii credibilitate sau, spun unii intelectuali, că jurnalismul s-a format din exterior şi anume prin publicul cititor. În perioada iluministă, definiţia jurnalismului, pentru John Hartley este “o creaţie a claselor populare care au fost amestecate şi expandate masiv de urbanizare, industrializare” şi astfel dând vina pe entuziasmul intelectual al acelei perioade. Tot acesta, adună în cartea sa despre cultură şi jurnalism afirmaţiile mai multor intelectuali, precum Thomas Paine, care numesc jurnalismul şi presa din acele timpuri paupere, adică lipsite de orice mijloace de existenţă. Aceste lucruri sunt din pricina faptului că acea presă destul de timpurie nu avea nici mijloacele, nici mediul necesar pentru o dezvoltare prosperă. De asemenea, aceastea nu aveau dorinţa de a creea un public naţional de cititori, chiar şi în rândul claselor populare, a“claselor de jos” cum le numeşte Hartley.
Faţă de jurnalismul modern sau postmodern care este într-un proces de evoluţie, cel din periada iluminismului este timid, restrâns şi fără un public fidel. Venind vorba de junalismul modernist sau cel postmodernist acesta este mai vesel, este cel care aduce claritate în rândul fenomenelor dezbătute până atunci, iar cel modernist, în special, se exează mai mult pe mentalitatea şi gustul sau priorităţile jurnaliştilor sau publicului din acel timp.

Jurnalismul, s-a schimbat atât de mult în ultimele decenii încât a ajuns să fie catalogat, de către intelectuali precum Howard Good, ca fiind el însuşi cultura populară. Acest gen de sintagme fac referire la un jurnalism modern şi în care chiar şi ştirile sunt văzute ca forme de diverstisment şi un aşa- zis instrument de manipulare în masă. De asemenea, face referire la perceperea organizării materialelor jurnalistice în aşa fel încât captarea atenţiei unui public mai vast să fie un lucru plauzibil şi realizabil. Acest tip de jurnalism ţine cont mai mult de nevoile şi cererea publicului şi care, în general cere satisacerea nevoilor de relaxare şi amuzament. Astfel media a început să se focuseze pe creearea acelor materiale care nu neaparat sunt bogate în conţinut informaţional, dar care satisfac anume acele nevoi ale consumatorului. Ca urmare a satisfacerii acestor nevoi, care încep să le înlocuiască pe cele de cunoaştere, reţelele sociale şi blogurile au luat amploare iar mediile tradiţionale, precum ziarele sunt din ce în ce mai puţin consumate. Informarea prin apelarea la media tradiţională nu mai este necesară, astfel aceasta pierzându-şi importanţa în faţa publicului care îşi îmbogăţesc cunoştiinţele prin aceste reţele. Am putea spune că aceste evoluţii tehnologice sau evoluţia publicului sau nevoilor acestora, duce la o aşa-zisă prăbuşire a pieţei media dar care are şi un efect negativ asupra conţinutului materialelor sau prestaţia jurnaliştilor.

Precum spuneam şi anterior, definiţiile jurnalismului sunt infinite şi formate pe baza a multor ani de cercetare sau, precum spunea Hartley, este format din exterior adică prin intermediul consumatorilor şi nevoilor prioritare pentru ei. Acest mod prin care “se pune căruţa înainte calului” dă de înţeles că media îşi schimbă atribuţiile în funcţie de necesităţile publicului iar cea mai bună definiţie neoficială a jurnalismului ar fi cea prin care acesta dă publicului informţiile dorite şi necesare în scopul dezvoltării acestuia ca un individ, capabil de comunicare, rezultat în urma asimilării acelor informaţii după bunul plac.

În concluzie, toate aceste definiţii ale jurnalismului au acelaşi înţeles şi se referă toate la aceleaşi obligaţii ale jurnalistului, în primul rând faţă de adevăr şi mai apoi faţă de public, de aceea cred că toate reflectă adevărul însă pentru mine jurnalismul este reprezentarea tuturor metodelor prin care acesta, prin intermediul reprezentanţilor lui şi prin mijloacele media aprovizionează publicul, dornic de cunoaştere, sau umple golurie de cunoştinţe ale acestuia.

Incursiuni in istoria mediatica

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 10:49

0

Deprimant, pe bune...

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 10:42

0

Imagine luată de pe...
Da, chiar trăim într-o lume unde doar visele ne mai aparţin în deplin, o lume care nu dă nici măcar doi bani pe viitorul unui tânar ca tine sau chiar ca mine, dar nu putem evada în vis, şi nu putem chiuli fugind de realitate ca şi de testele de la română..
            De mici, părinţii ne învaţă să visăm, să sperăm, să ne dezvoltăm imaginaţia citindu-ne şi spunându-ne poveşti, la şcoală clădim baza unei minţi lucide descoperind viaţa din spatele cuvintelor, însă cu regret trebuie să spun că unii dintre noi am cam absentat la câteva dintre orele esenţiale!

            Da, chiar trăim într-o lume unde doar visele ne mai aparţin în deplin, o lume care nu dă nici măcar doi bani pe viitorul unui tânar ca tine sau chiar ca mine, dar nu putem evada în vis, şi nu putem chiuli fugind de realitate ca şi de testele de la română... Asta include chiar şi Pandora, pentru cei care cred că portalul se află undeva ascuns , îmi asum riscul şi vă spun: nu, chiar nu este, există doar unu în şcoală care teleportează mulţi elevi peste drum, dar asta e altă poveste!:P

            Stau de săptamâni întregi ca într-o carapace, încercând să-mi imaginez cum un om poate să se lepede de luciditate atât de uşor, încât să îşi ia viaţa doar pentru că Michael J. nu mai există, pentru cei care încă mai au gânduri necurate, vă prezint un mic produs care se numeşte CD, pe bune, e ca şi cum M.J. e la tine în living, iţi cântă zi şi noapte ce melodie vrei, plus că mai e şi gratis! Iar pentru cei ce au uitat că trăim într-o lume a tehnologiei... un moment de reculegere!

            Au trecut prin mintea mea sute şi mii de imagini, şi intrebări! Chiar aşa de
„nepreţuită” să fie oare viaţa, încât nu numai că nu o valorifică alţii, dar încat să mi-o arunc chiar aşa pe geam, la propriu?

            Eu nu m-am născut în lumea asta, pentru a jelii desparţirea Rebelde, sau să meditez asupra faptului că Bill de la Tokio Hotel e mai draguţ decât fratele lui, geamăn, şi categoric nu traiesc ca să aflu de fapt că M.J. a fugit cu Elodia în Pandora, doar pentru ca în Wonderland era ocupat de către Bela! E bine să apreciezi munca altora, dar nu e bine să te transpui în viaţa lor atat de intens încat să uiţi de sine, de cine eşti TU!

            Viaţa Ta are valoare, cheltuieşte-o cu cap!
Articol publicat în Pauza Mare.

Citez în calea iubirii!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 06:37

0

Să iubeşti fără ca să îţi răspundă este ca şi cum ai aştepta răsăritul deşi soarele nu mai apune.

Weiß nicht!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 08:57

0

Ich suche nach glück aber es ist sehr schwer weil ich die adresse nicht weiß! :))

Broken porcelain doll

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 08:41

0



 
Oh, little porcelain on the wall
Who could say that you will fall!

Încă un pic mai mult...

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 04:09

0

Mă aflu într-un loc unde, până şi creativitatea fuge de mine. O grotă în care nu îmi găsesc refugiu, iar furtuna şi frigul îmi îngheaţă simţurile şi mintea. Mi-am uitat ambiţia şi priorităţile le-am pierdut de mult. Am crezut că puternic eşti dacă duci la capăt orice ţel, dar eu am dat dovadă doar de slăbiciuni. Nici zâmbetul nu îmi este la fel de pur şi nici ochii nu mai îmi zâmbesc ca înainte. Oricât efort aş depune că să fiu apreciată, este în zadar. Nu o mai fac din interes pentru bunăstarea sufletului meu şi mândria mea, ci am devenit malefică faţă de mine şi intenţiile mele. Sunt laşă, tăcută şi îngândurată, dar sunt tot eu! Caut un loc plin de bucurie şi încâ sunt la început de drum!

Pierdut între sacru şi profan!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 11:48

0

Omenirea are nevoie şi de bine şi de rău! Am ajuns un pic cam târziu la concluzia asta deoarece am încercat, în tot timpul acesta, să le delimitez şi să-mi spun că sunt două lucruri contrarii şi care nu pot convieţui atât de aproape una de alta încât să şi reprezinte un întreg. Dar am greşit sau poate am mintea atât de înceată încât nu aş fi văzut evidentul chiar dacă îmi rânjea în faţă. De la poveşti nemurioare, până la filmele din zilele noastre, toate vorbesc de acei doi poli opuşi numindu-i chiar şi adversari. De când mă ştiu binele se află în luptă cu răul, dar din ce motiv? Dacă unul nu ar exista, celălalt nu ar avea scop şi viceversa. Dar, pentru ce se luptă? Pentru a fi numiţi protagonistul, respectiv antagonistul unei poveşti? Pentru a pune stăpânire pe lumea noastră, sau măcar pe sufletul nostru, unul nehotărât de altfel? Unul care, ca şi al meu, încearcă să îi distingă, astfel dându-le frâu liber şi acceptul să se joace şi cu mintea? Dumnezeu şi Satan, Adam şi Eva, Cain şi Abel, Harap-Alb şi Spânul, Megamind şi Metro Man şi exemplele pot contiuna de la divinităţi, la oameni care au făcut istorie, la participanţi în cadrul unor poveşti, la creaturi mitologice, etc. Toate aceste personaje, fie reale, fie nu, sunt puse în balans printr-o luptă, fie interioară, fie exterioară, toate pentru ca noi, să distingem sacrul de profan, realitatea de iluzie, binele de rău.

Un jurnalist de nota zece!

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 23:56

0




























Uite ce am găsit pe un site despre atribuţiile şi obligaţiile unui jurnalist! :D
1. Prima obligaţie a jurnalismului este faţă de adevăr.
2. Prima loialitate e faţă de cetăţeni.
3. Esenţa lui este o disciplină a verificării.
4. Practicanţii trebuie să fie independenţi de cei despre care scriu.
5. Trebuie să fie un monitor independent al puterii.
6. Trebuie să ofere un spaţiu pentru critică şi compromis.
7. Trebuie să încerce să facă semnificativul interesant şi relevant.
8. Trebuie să producă conţinut comprehensiv şi proporţionat.
9. Practicanţii trebuie să fie lăsaţi să-şi exercite propria conştiinţă.
10. Şi cetăţenii au drepturi şi responsabilităţi când vine vorba de jurnalism.


*nu am drept de autor...

Reportaj de atmosferă: Sărbători şcolare

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 07:28

0















Se pare că sărbătorile de iarnă sunt încă aşteptate în rândul prichindeilor, iar şcolile răsună de colinde chiar cu săptămâni înainte de mult aşteptatul Crăciun.
Glasul dulce al copiilor ne cheamă chiar dintr-un mic sat, din apropierea Clujului, unde şi în zilele de azi serbările de iarnă, ale micuţilor, respectă cu stricteţe datina celor străbuni.

Repetiţia este mama învăţăturii
            Intrând în coridorul principal al Şcolii Generale din localitatea Valea Drăganului, deja se face remarcată prezenţa iernii. Nici încălzirea centrală nu mai poate doborâ frigul, iar câţiva învăţăcei, cu nasurile degerate, se grăbesc spre săli unde sobele oferă totuşi un dram de confort. Doar doamna, ce era de servici, partula prin coridor bolborosind întruna dar păstrând o privire riguroasă.
            În săli se aude forfotă şi câte un ţipăt de copil. Ce bine e să ai puritatea şi liniştea sufletească a unui tânăr. Dintr-o dată se deschide uşa cancelariei şi o profesoară, înhămată cu un teanc de foi, se grăbeşte spre sala clasei a-III- a.
            Se face linişte şi râsetele se opresc, iar clasele încep să răsune a colinde. La un momendat, un băieţel încurcă versurile şi cântecele se opresc pentru puţin timp, apoi continuă.

Suflet de copil
            Vine şi momentul pauzei bine meritate, iar şcolarii dau năvală pe hol. Chicotelile acestora înveselesc întreaga clădire şi fuga lor continuă până în curte unde bătaia cu bulgări îi îngroapă pe toţi în zăpadă.
            Două fetiţe, una cu părul castaniu iar una cu cosiţe blonde, îşi  povestesc despre costumele ce le vor purta la serbare. Entuziasmate de poezii acestea încep să le repete, dar rămânând şi cu gândul la cadourile ce le aşteaptă după festivitate. Trei flăcăi, îmbujoraţi de la atâta alergat, sunt puşi pe şotii. Cel mai mare scoate din buzunarul pantalonilor o pungă de jeleuri, o arată camarazilor, dar se pune pe fugă neobservând că prietenii lui i-au sechestrat senvişul şi erau pe punctul de a-l rupe pe din două.
            Conflictul este întrerupt de doamna învăţătoare care îi trimite în sală pentru a repeta dansurile populare. Înghionteala continuă şi în spatele învăţătoarei care nu mai ştia cum să-i astâmpere. Începe din nou repetiţia...

Fabrica Ursus din Cluj: în transformare

Posted by Alexandra Tulbure | Posted in | Posted on 07:24

0

Conducerea companiei Ursus Breweries a demarat procedurile de construcţie a mini-facilităţii de producţie de la Cluj, pe amplasamentul fabricii care a fost închisă recent. Pentru a păstra tradiţia fabricării de bere Ursus la Cluj, un pub se va deschide în locaţia actuală a fabricii.


Ziua de cluj” publică un material în care prezintă o serie de schiţe a planurilor de reamenajare a viitoarei mini-unităţi. Din informaţiile acestora reiese că planurile vor deservi doar amenajării unei berării, pe care reprezentanţii companiei Ursus Breweries o numesc cu plăcere “berăria de care clujenii se vor simţi încă o dată mândri”. De asemenea, se face publică o declaraţie a celor de la Ursus, ce susţin că fabrica a fost închisă ca urmare a scăderii pieţei berii cu 25%, iar cei 150 de angajaţi concediaţi vor primi maxim 6 salarii compensatorii. Materialul acesora are un final ambiguu, lăsând un spaţiu de interpretare prin întrebarea adresată cititorilor: Ce părere aveţi despre iniţiativa conducerii Ursus Breweries?
            Cei de la “clon.ro” pun accentul pe tradiţia fabricării de bere Ursus la Cluj. Elementul declanşator al articolului este reorganizarea activităţiilor în urma cărora, cei de la Ursus, decid închiderea producţiei la scară industrială a berii. Menţinerea tradiţiei se face prin deschiderea unui pub şi a unui restaurant, dar şi prin furnizarea berii Ursus unor alte localităţi clujene. Pentru acest proiect Ursus Breweries va colabora cu parteneri din Cluj-Napoca: arhitecţi, constructori, designeri, operatori HoReCa; planurile de construcţie fiind realizate de către biroul de arhitectură locală, ASIZA. Construcţia facilităţi, spun reprezentanţii companiei, va începe în luna februarie a anului ce vine iar deschiderea va avea loc în luna mai a aceluiaş an. Noul spaţiu promite o capaciate de aproximativ 200 de persoane care vor avea ocazia să şi asiste la procesul de fabricare a berii în cadrul acestei facilităţi. Materialul online conţine şi declaraţii ale conducerii Ursus Breweries. Gary Whitlie, presedintele companiei, declară că această facilitate de producţie este unică în portofoliul companiei la nivel european şi că ideea principală a planului este amenajarea unui punct de atracţie atât pentru clujeni, cât şi pentru vizitatorii Clujului. Acest proiect, spune Gary, se speră a deveni mândria oraşului şi a locuitorilor. La fel ca şi în “Ziua de Cluj”, motivul închiderii fabricii este dat de piaţa scăzută a berii, dar aici sunt pomenite şi costurile mari de operare. Ambele publicaţii aduc ca şi concluzie concedierea a 150 de angajaţi. Cei de la “Clon” mai emit şi declaraţia vicepreşedintelui de marketing, Grant McKenzie. Acesta învinuieşte criza economică, respectiv scăderea puterii de cumpărarea a populaţiei pentru închiderea fabricii Ursus. Astfel, spune acesta, piaţa berii s-a diminuat cu 25% în ultimul an iar în prima jumătate a anului fiscal 2010 - 2011, respectiv aprilie-septembrie, volumele de vânzări ale Ursus Breweries au scăzut cu 11%. Publicaţia conţine un subiect mai detaliat decât cel găsit în “Ziua de Cluj” dar şi mai bogat din punct de vedere al conţinutului informaţional expus.
            O altă publicaţie online şi anume “adevărul.ro” îşi începe materialul cu declaraţia preşedintelui Ursus Breweries, Gary Whitlie. Astfel reiese că proiectul va consta în amenajarea unui pub,unui restaurant şi a unei fabrici dar cu o capacitate mai mică, iar construcţia va începe în vara anului 2011. Tot Whitlie declară că persoanele concediate vor beneficia de pachete compensatorii constând în minimum şase salarii, nu maximum precum era găsită declaraţia în celelalte publicaţii.
De asemenea, articolul conţine şi un scurt istoric a fabricii dându-i o notă mai subiectivă. Conform acestuia prima Fabrică de Bere de pe teritoriul Clujului de astăzi a fost fondată în 1878 în Mănăştur. În anul 1927, Fabrica de Bere din Cluj urma să poarte numele nou înfiinţatei întreprinderi "Fabricile de Bere Unite din Cluj și Turda Ursus SA". În perioada naţionalizării, în anul 1948, Ursus a primit denumirea “Fabrica de Bere Înainte – Cluj. La sfârşitul anului 1995 South African Breweries (SAB) şi-a demarat investiţiile în România prin cumpărarea fabricilor de bere locale Vulturul Buzău, Pitber Piteşti şi Ursus Cluj, care ulterior a preluat pachetul acţionar majoritar de la Bere Timişoreana. Aşa a apărut Compania de Bere Romania (CBR), cu peste 1.000 de angajaţi în fabricile de bere din Cluj-Napoca, Timişoara şi Buzău.
            În concluzie, cele trei publicaţii şi anume “Ziua de Cluj”, “Clon” şi “Adevărul” au parcurs acelaşi subiect însă detaliile oferite diferă. Astfel se poate ajunge la neînţelegeri în rândul consumatorilor sau chiar între acele publicaţii şi sursa lor, iar aceste lucruri pot duce la dezbaterea subiectului chiar şi într-un cadru juridic. Expunerea distorsionată sau prezentarea unui subiect în media în acest fel poate duce la afectarea modului în care este perceput de către public. În cazul de faţă, ca şi cititor, nu se poate înţelege care ar fi facilităţile ce vor fi amenajate pentru a înlocui actuala fabrică Ursus şi care ar fi măsurile luate pentru a avataja într-un fel cei 150 de angajaţi ce au fost concediaţi.